söndag 24 februari 2013

Arto Nyqvist Legendarisk Stunt förare.

Jag satt och drömde mig tillbaka till sent 70-tal. I minnet bläddrade jag i gamla Teknikens Värld och Start & Speed. Då kom jag att tänka på Arto Nyqvist. Legendarisk stuntförare som gjorde de mest häpnadsväckande uppvisningar på en Kawasaki Z 1300. Ja, men många gör ju samma stunts idag tänker ni kanske. Visst, så är det men då på hojar som är minst 100kg lättare än en 1300 Kawa.

Det går många rykten och det berättas många skrönor om Arto Nyqvist. Han lär har börjat sin karriär som Motocross förare. Det påstås att han fått sin tävlingslicens indragen då han hoppat över en av sina medtävlande istället för att köra om. Det var efter detta hans karriär som stuntåkare tog fart på riktigt. Jag hade förmånen att få uppleva honom live. Jag har för mig att det var på Anderstorp. Att se denna "galning" dra upp 1300 Kawan på bakhjulet så långt att han knäckte baklampan, efter detta hoppade han av hojen och åkte på trätofflor bakom i 200 km/h. När han sedan klättrade runt på hojen och körde baklänges i 200 hade han för länge sedan passerat det möjliga.

Jag minns att han blev intervjuad i trafikmagasinet och Carl-Ingmar Perstad frågade Arto ifall han någonsin var rädd. Arto svarade.
- Det skulle i så fall vara att jag är rädd för att Polisen tar mig när jag kör hem eftersom jag har en trasig baklampa.

En annan legendarisk stuntförare, Eddie Kidd lär ha utmanat Arto i att hoppa med Motorcykel i en backhoppningsbacke. Arto lär ha svarat Eddie med frågan.
-Skall vi sitta framlänges eller baklänges på motorcykeln? Efter denna motfråga lär Eddie Kidd inte varit anträffbar. Arto beslöt att ändå genomföra hoppet. Han fick inte tillstånd att göra detta med motorcykel. Istället gjordes hoppet i en Citroen CV2. Arto var nöjd med hoppet eftersom han i en intervju från sjuksängen meddelade bara bröt några ben i kroppen.

Vad gör han nu för tiden? Har han slagit ihjäl sig kanske du undrar? Tydligen slutade han i tid och lär idag driva en MC-firma i Helsingfors. Här kan hu titta på några av Artos stunts, filmade på Santa Pod Raceway.







Inga kommentarer:

Skicka en kommentar