torsdag 31 januari 2013

Håll koll på remmen.

Drivningen på din hoj är antingen kardan kedja eller beldrive. Alla varianterna har sina fördelar. Kedja är bra när man har mycket pulver i motorn då den överför kraften väldigt direkt på bakhjulet. Livslängden på kedja och drev är däremot begränsad till några tusen mil. Kardan är i lätt att underhålla och håller vanligen hela hojens livslängd. Funkar bra på hojar som inte är så vansinnigt potenta. Beltdrive som finns på många customcyklar är mer hållbar än vad de flesta tror. Med lite tur kan man åka på samma rem 10 000 mil.


En rem är inte helt underhållsfri men kräver inte samma omsorg som en kedja. Det viktigaste för livslängden är att hålla den något sånär rätt justerad. Det är vanligt att folk spänner sina remmar för mycket. Det minskar livslängden radikalt. Dels är det lättare att den går sönder om man får in en sten eller liknande mellan remmen och belthjulet. Sedan sliter en hårt spänd rem onödigt mycket på främre bälthjulets lager

Hur justerar man remmen då? Antingen skaffar man ett specialverktyg som mäter spänningen på remmen. Hur hårt den skall spännas kan man läsa i en verkstadshandbok eller servicemanual. Har man ingen "mätare" får man ta till oldschool tekniken. En viktig sak är att du skall sitta på hojen när man testar spänningen på remmen. Medan du sitter i sadeln glad och nöjd beordrar du en av dina kompisar att krypa ner på garagegolvet. Han tar tag i remmen på undersidan mitt emellan belthjulen, är remmen rätt justerad skall den precis kunna vridas 90 grader.

Remmen slits alltid mest på insidan eftersom den har en tendens att vilja driva inåt både när du gasar och när du motorbromsar. Börjar kanten på din rem bli sliten på insidan ofta hör man ett "tjirrande " ljud särskilt när man motorbromsar . Detta fixar du genom att slipa av kanten med smärgelduk och sedan smörja med stearin.

I Mellanmjölkens land är det alltid bäst med lagom spänning. Gasa lugnt.




























Inga kommentarer:

Skicka en kommentar